Zal de coronacrisis onze gewoontes ook op lange termijn veranderen? Hoe beleeft het Brusselse bedrijf SUPERSEC deze crisis en hoe ziet de toekomst er volgens hen uit? Waarom kiezen voor Manufast als logistieke partner?
Verschillende studies hebben onlangs aangetoond dat de huidige gezondheidscrisis een aanzienlijke impact zal hebben op onze dagelijkse gewoontes. Door de lockdown moeten we zoveel mogelijk thuiswerken en onze contacten beperken. Het heeft onze manier van leven en consumeren veranderd, en het heeft ons nieuwe gewoontes aangeleerd. We brengen meer tijd door met ons gezin, nemen de tijd om thuis te koken, zoeken nieuws en ontspanning vaker bij de onlinemedia en zijn zelfs aan het e-peritieven geslagen.
Na COVID-19 zullen de mensen niet alleen terug naar het ‘normale’ leven willen, maar ook veel voorzichtiger zijn voor hun gezondheid. Het lijkt erop dat consumenten anders zullen gaan consumeren en zich zullen afvragen hoe vaak ze nu écht naar de supermarkt moeten. Dat betekent dat ze veel meer online zullen shoppen, vooral voor voedingswaren en non-foodproducten, of zelfs voor elektronica en multimedia. #blijfinuwkot kan dus een gloednieuwe ‘Homebody Economy’ inluiden, omdat we door het telewerk en het onderwijs op afstand meer thuis zijn en dus vaker online zullen winkelen.
Een gesprek met Xavier Denis, medeoprichter van SUPERSEC
Het Brusselse bedrijf SUPERSEC verkoopt al zes jaar natuurproducten die op lage temperatuur gedroogd worden om zoveel mogelijk van de smaak, vitamines en voedingsstoffen te bewaren. SUPERSEC staat garant voor gezonde, duurzame, artisanale bioproducten met veel smaak, die in meer dan zeshonderd Belgische bio- en buurtwinkels te vinden zijn. Elke maand komen er daar tien tot twintig bij en de verkoopcijfers nemen jaarlijks met 40 % toe. De toekomst ziet er dus bijzonder rooskleurig uit. Medeoprichter Xavier Denis vertelt ons hoe hij de crisis beleeft, hoe zijn bedrijf begin juni de stap naar e-commerce zal zetten en hoe het daarvoor samenwerkt met Manufast.
“De crisis heeft gelukkig geen invloed op de voedingsgewoontes van onze klanten. Ze zijn ons trouw gebleven, onder meer omdat we onze producten hygiënisch verpakken. Daarnaast zit de verkoop van bulkgoederen in de lift. Daardoor is onze omzet gelukkig niet zo erg gedaald. ”
“Onze verkopers waren het al gewoon om de commerciële activiteiten in de winkels op afstand op te volgen en konden dus gewoon hun werk blijven doen. Wel zijn we even gestopt met nieuwe klanten te zoeken. ”
“We waren het sowieso al van plan, maar de SUPERBOXES staan nu in de startblokken en zijn vanaf juni te koop op de nieuwe website van SUPERSEC. In de SUPERBOXES stellen klanten hun eigen bulkpakketten samen: lekkere muesli, gekaramelliseerde sesamkoekjes, traditionele Griekse risoni, kokos- of mangochips ... Alle bestellingen worden thuis of bij een ophaalpunt geleverd, zo vaak als de klant dat wil.
De timing kon niet beter zijn!” Veel consumenten hebben de voordelen van online shoppen ontdekt en veranderen stilaan hun gewoontes. Omdat ze thuiswerken, kunnen pakketjes ook gemakkelijker thuis worden geleverd. Het is dus een unieke kans om van dit project een groot succes te maken, zegt Xavier Denis: “We pakken het rustig aan en nemen de tijd om te leren en om onze processen bij te sturen als het moet. Pas daarna zullen we een grotere campagne op touw zetten.”